8 Perkara Penting Sebelum & Semasa Hamil

pregnant_pic

  • Mulakan. Sebelum hamil, pemakanan wanita, berat badan dan faktor kesihatan secara amnya boleh memberi kesan kepada kesuburan seseorang wanita serta kesihatan kehamilannya pada masa hadapan. Jika anda mencuba untuk hamil, adalah sangat penting untuk makan makanan yang sihat yang penuh dengan buah-buahan, sayur-sayuran, serat, protein tanpa lemak dan lemak yang sihat. Di samping itu, nutrien tertentu seperti antioksidan seperti vitamin C , E dan selenium boleh membantu melindungi sel-sel dalam sistem pembiakan daripada tekanan oksidatif.
  • Asid folik. Mengambil antara 400 hingga 800 mcg asid folik setiap hari sebelum dan semasa awal kehamilan boleh mengurangkan kadar kecacatan tiub neural bayi. Folat dan vitamin B12 adalah penting untuk kesihatan neurocognitive dan sistem kardiovaskular.
  • Vitamin A. Vitamin A adalah amat penting untuk fungsi imun, dan juga kesihatan reproduktif dan janin. Pakar mengesyorkan antara 2500-8000IU setiap hari.
  • Protein berkualiti tinggi dan lemak sihat. Disebabkan badan anda sedang membina manusia lain, keperluan kepada protein meningkatkan. Jadi, amat penting untuk mendapatkan banyak protein tanpa lemak yang berkualiti tinggi. Sumber protein yang baik adalah soya, putih telur , daging tanpa lemak dan susu. Wanita hamil juga perlu memberi fokus kepada lemak yang sihat, terutama asid lemak Omega- 3 EPA dan DHA. EPA menyokong sistem jantung dan imun, manakala DHA memainkan peranan yang sangat penting dalam perkembangan otak, mata, dan sistem saraf pusat.
  • Mineral. Zat besi adalah penting semasa mengandung kerana ia diperlukan untuk membina hemoglobin dan myoglobin, dua protein yang membantu membawa oksigen kepada bayi. Kajian terbaru mendapati suplemen zat besi dan asid folik memberikan kesan perlindungan yang kuat dalam kehidupan. Semasa mengandung , mineral seperti kalsium, zink dan magnesium bukan sahaja membantu membina tulang dan gigi yang sihat untuk bayi, tetapi juga membantu untuk melindungi kepadatan tulang ibu.
  • Vitamin D. Vitamin D tambahan sering diperlukan untuk membetulkan kekurangan. Vitamin D memainkan pelbagai peranan : ia menyokong kehamilan yang sihat , menyokong perkembangan otak dan meningkatkan penyerapan kalsium. Jika ibu mempunyai kekurangan vitamin D, kandungan vitamin D dalam susu badannya juga akan rendah. Jadi amatlah penting untuk ibu menyusu memastikan bekalan vitamin D mencukupi.
  • Kalori tambahan yang sihat. Wanita hamil dan menyusu memerlukan kira-kira tambahan 300 kalori setiap hari. Oleh yang demikian, cuba tingkatkan pengambilan pemakanan anda tanpa menambah terlalu banyak kalori. Ini bermakna anda perlu membuat pilihan makanan yang baik dan sihat, seperti mengurangkan pengambilan makanan segera, disamping memastikan diet harian anda mempunyai jumlah yang seimbang antara protein, karbohidrat dan lemak, sebagai tambahan kepada mikronutrien.
  • Iodin. Semasa mengandung dan menyusukan anak, terdapat peningkatan dalam keperluan iodin, mineral penting yang diperlukan untuk menghasilkan hormon tiroid sepanjang hayat. Semasa mengandung , pengambilan iodin yang mencukupi oleh ibu adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal bayi. Pakar mengesyorkan 200 mikrogram iodin tambahan.

Kualiti pemakanan adalah penting sepanjang kehidupan kita. Binalah tabiat pemakanan yang sihat terutama disaat anda berusaha mendapatkan anak, disaat kehamilan mahupun disaat anda membesarkan mereka. Dengan menjaga diri anda, anda juga membantu untuk memberikan bayi anda permulaan terbaik dalam kehidupan. Dapatkan pemakan tambahan yang baik bagi anda untuk mencapai matlamat tersebut.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s